Yrityksen arki sujuu toimivilla työkaluilla
Paikallinen ja lähestyttävä, rennon meiningin yhteistyökumppani tekee yritysten oikeisiin tarpeisiin keskittyvät ratkaisut. Pitkä kumppanuus tuo tottuneisuutta uusiinkin töihin molemmille osapuolille.
–On hienoa, kun ostetulle palvelulle löytyy ihan oikea yhteyshenkilö, jonka saa nopeasti kiinni, kun on tarve, toteaa yrittäjä Kalle Jarttu astuessaan sisään Digitoimisto Huiman tiloihin Huittisissa.
–Ja jos ei saisi, niin tänne voisi sitten tulla vaikka raamit kaulassa käymään, toteaa Huiman työnjohtajana toimiva Timo Lamminen pilkettä silmäkulmassaan.
Maanrakennus- ja vesistörakentamisaloilla toimiva Jarttu Oy on ollut Huiman asiakkaana vuodesta 2018.
–Kuulin tuolloin kollegalta, että Huima oli toteuttanut heille kännykän kautta käytettävän toiminnanohjausjärjestelmän. Halusin itselleni samanlaisen, mutta omiin tarpeisiini räätälöidyn.
Räätälöidyllä työkalulla parempaan tulokseen
Jarttu Oy:n työkoneita toimii useissa eri paikoissa ja töissä on vaihtelevasti mukana myös aliurakoitsijoita. Nettiselaimella käytettävä järjestelmä on otettavissa käyttöön ilman asennuksia ja kulkee mukana koneessa kuin koneessa kuskin taskussa.
–Järjestelmän avulla pysyn hyvin kärryillä siitä, paljonko työaikaa ja tarvikkeita on kulunut eri kohteissa sekä kuka on käyttänyt mitäkin konetta ja kuinka kauan. Tiedot näkyvät reaaliajassa järjestelmästä eikä laskutukseen tarvitse kysellä työntekijöiltä paperille tehtyjä kirjauksia. Työntekijät kirjaavat niin ikään koneisiin tulleet viat muistiin, jotta ne voidaan korjata sitten, kun sille on sopiva aika.
–Tällainen järjestelmä mielletään usein isoksi ja kalliiksi. Todellisuudessa hyödyllinen työkalu voi koostua yhdestä sähköisestä lomakkeesta ja parista tietojen listauksesta. Nämä voivat riittää korvaamaan vuosikausia käytössä olleen paperisirkuksen. Kun työkalu räätälöidään juuri yrityksen omiin tarpeisiin, niin siitä tulee helposti käytettävä ja tutun oloinen, Huimassa työnjohtajana toimiva Timo Lamminen toteaa.
Jarttu kertoo vertailleensa erilaisia markkinoilla olleita, valmiita järjestelmiä ennen kuin teki päätöksensä.
–Kaikenlaista löytyy valmiina, mutta mielestäni isojen firmojen kaikille tehdyt järjestelmät eivät sovi täsmällisesti hyvin oikein kenellekään. Kalle Jarttu mainitsee, ettei hän pidä kuukausimaksuihin ja käyttäjämääriin sidotusta laskutustavasta.
–Meillä kaluston määrä voi vaihdella hyvinkin paljon, yhtäkkiä voi tulla satakin seurattavaa konetta lisää. Järjestelmän pitää olla joustava. Vaikka räätälöidyn järjestelmän lähtökustannus on hieman suurempi, niin se maksaa kyllä itsensä takaisin nopeasti, kun ylläpitokustannukset ja tuote ovat sopivat, hän sanoo.
Lamminen muistuttaa, että digitaalisesti talteen laitetut tiedot eivät myöskään pääse vahingossa katoamaan.
–Monesti lähtökustannuksen saattaa saada jo takaisin siinä, että laskutus tulee hoidettua täsmällisemmin, kun tietojen kirjaaminen on helppoa ja tiedot ovat tallessa.
–Jos asioita kirjataan yrityksen arjessa edelleen taulukkolaskentaohjelmaan tai paperille, niin väitän, että pystymme löytämään yrityksen arkeen järkevämmän ja pitkässä juoksussa edullisemman toimintatavan. Riikka Koivisto on näppärä toteuttamaan ratkaisuja kuin ratkaisuja, Timo Lamminen toteaa.
Kokonaisvaltaista paikallista palvelua
Digitoimisto Huima hoitaa nykyään kokonaisvaltaisesti Jarttu Oy:n tarvitsemat digipalvelut ja markkinointimateriaalit.
–Jartulle on toteutettu ERP-järjestelmän lisäksi myös pari nettisivustoa, maanrakennuspuolelle omansa ja vesistörakentamiseen omansa.
–Vaikka emme pääsääntöisesti toimi suoraan kuluttajien kanssa, niin kyllä välillä tulee suuriakin asiakkaita sitä kautta, että yrityksemme tiedot on löydetty verkosta. Siellä pitää olla ja siitä on hyötyä, Kalle Jarttu toteaa.